21. 4. 2011

Anna Godbersenová - Luxus

 Půvabné dívky v krásných šatech, které se baví až do svítání na večírcích, neodolatelní mladíci s prohnaným úsměvem a nebezpečnými úmysly. Drobné lži, temná tajemství a skandální vztahy. Takový je Manhattan v roce 1899… Manhattanské společenské scéně vládnou Elizabeth a Diana Hollandovy. Když zjistí, že jejich postavení je velice vratké, náhle všichni představují hrozbu pro jejich šťastnou budoucnost. Tenhle vzrušující výlet do věku nevinnosti, který se odehrává ve světě bohatství a klamu, má ovšem k nevinnosti nesmírně daleko.

Kniha vyšla v češtině 16. 3. 2011
Nakladatel: BB Art
Počet stran: 301
Série: Luxus
Moje hodnocení: 3-4/5



Život smetánky


Autorka knihy nás zavádí do prostředí nejbohatější americké smetánky, která na Manhattanu žije. Honosné šaty, okázalé šperky, nejlepší šampaňské, nikdy nekončící plesy a recepce. Mladičké debutantky toužící po zájmu a slávě, zhýralí mladící neúprosně se vyhýbající slibu manželskému. Kuplířské matky po boku se znuděnými choti. Intriky, klepy, skandály, to vše propíráno v Timesech. Luxus je svět, ve kterém by se chtěl alespoň na den ocitnout každý. Jenže udržet se "mezi horními deseti tisíci" není zadarmo.


"Dáma se musí vždy ovládat. Dokonce i v lijáku musí vyhlížet veselá a suchá. Když nad sebou ztratí kontrolu, velice brzy si jí přestane vážit společnost a vzápětí i služebnictvo."

Velmi nebezpečné známosti
Luxus je společenský román, který je postaven hlavně na lidských vztazích, každodenním životě privilegovaných a lásce. Přirovnání, že se jedná o Gossip girl minulého století není úplně od věci - máme tu spoustu zamotaných vztahů, takže si s každou další stranou nemůžete být jisti, kdo s kým a proč nakonec skončí.  Také lži a utajované vztahy jsou u americké smetánky na denním pořádku. V jejich světě si musí dávat velký pozor s kým se přáteli a kdo je naopak jejich nepřítel. Žádné tajemství není dostatečně v bezpečí. Na povrchu je vše zářivé a třpytivé jako vybroušené diamanty, ale pod povrchem klíčí závist a  žárlivost. 



Krásné, bohaté a zamilované
Příběh je vyprávěn z několika pohledů, které se neustále střídají. Sledujeme tak osudy Elizabeth a Diany Hollandových, přítelkyně Lizzie Penelopy Hayesové, služebné Liny a miláčka dívek Henryho Schoonmakera.
Ústřední postavou se přesto zdá být Elizabeth Hollandová, která je příkladnou dcerou jedné z nejstarších rodin ve Spojených státech. Poslušně plní matčina přání a ve společnosti nenajdete cudnější dívku. Po smrti otce, který jim nadělil spíše dluhy než jmění se rozhodne na matčino naléhání a prosby přijmout nabídku k sňatku od  Henryho Schoonmakera, pohledného a hlavně nesmírně bohatého mladíka. Společnost zdá se nemůže být šťastnější. Všemi milovaný Henry a nádherná Elizabeth budou tvořit dokonalý pár. Jenže to vše je jen přetvářka. Elizabeth má milostný poměr s Willem, který u její rodiny pracuje jako kočí a tudíž nemá ani dolar.  Henry má nevyřešené záležitosti s Penelopou, nejlepší přítelkyní Lizzie. Aby těch srdcových rošád nebylo málo ve hře se náhle ocitá i Diana, která rozehrává tajný románek s Henrym a služebná Lina, která již dlouho miluje Willa, který má oči jen pro Lizzie. Všichni protagonisté touží po něčem, o čem ví, že nikdy nebudou moci mít, a přesto se snaží nalézt možnost, aby mohli být s tím koho milují.

 "Protože v lásce - stejně jako ve všech ostatních věcech - jsem si pro sebe vybrala to nejlepší. Jsem nejlepší dívka z New Yorku, Henry, a ty jsi nejlepší muž. Nejbohatší, nejchytřejší." Udělala krok směrem k němu. "Nejzábavnější. Protože chci, aby se na nás všichni dívali a svíjeli ze závistí, že se tihle dva ve všech směrech tak mimořádní lidé našli. Proto."

 Žili šťastně až dosmrti?
Kniha je psána čtivým stylem, i když zde nepřevládá akce. Vše postupně plyne, hrdiny sledujete s odstupem, jako za sklem. Jak se střídají různé pohledy není čas podrobě se rozebírat jednou postavou. Možná si autorka měla zredukovat počet vyprávějících neboť mi přišlo líto, že se všem postavám nedostávalo takového prostoru jakého by si zasloužili. Například Lizie a Will byli po celou dobu stavění na druhou kolej Dianou a Henrym. Přitom příběh jak jsem to pochopila i z následujících dílů je právě o Elizabeth a Willovi. Snad se v dalších dílech dozvíme o jejich osudu trochu více, protože kniha skončila přesně v místě, kde to vypadalo, že konečně přijde nějaká akce. Plusové body dávám autorce za originální zasazení děje a vykreslení jednotlivých postav. Každá byla naprosto odlišná a především reálná. Také to zatím vypadá, že se nebude jednat o typickou YA sérii, kde vše dopadne jako v pohádce. Po dlouhé době velkolepých a šťastných konců to může být příjemná změna.
Pokud se chcete vrátit o pár let do minulosti, zažít vzrušující návštěvy plesů, prožít milostná vzplanutí v přepychových šatech  a zažít alespoň na pár hodin život dívek, pro které je společenské postavení vše, je pro vás Luxus tou pravou knihou. Já osobně jí dávám tři až čtyři body. Luxus je pro mě překvapení tohoto měsíce.



obrázky: Weheartit
anotace: BB/art
úryvky textu pochází z knihy Luxus

2 komentáře:

  1. Skvělá recenze. Z knihy mám prozatím, co jsem četla reakce na ně, různé pocity. Hodně mi to připomíná Gossip Girl sérii, která nebyla špatná, a Luxus má pro mě jedno výrazné plus: odehrává se v 19. století, takže jsem na knížku zvědavá.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju za pochvalu :) já jsem na tom byla stejně moc jsem od knihy neočekávala, ale nakonec mě mile překvapila. Po dlouhé době knih zasazených do moderní doby je Luxus vítaná změna a pro 19. století mám taky slabost :)

    OdpovědětVymazat