23. 6. 2011

Jodi Picoult - Až nakonec všech dní Příběh jedné lásky

Manželé Goldovi a Harteovi žijí v sousedních domech a jsou těmi nejlepšími přáteli. Mají skoro stejně staré děti: Chris a Emily spolu vyrůstají od nejútlejšího dětství a velmi k sobě přilnou. Jejich důvěrné kamarádství přeroste na střední škole v milenecký vztah. Najednou však přijde šok - rodiče jsou přivoláni o půlnoci do nemocnice, kam sanitka přivezla Chrise a Emily - Emily s prostřelenou hlavou, Chrise s menší tržnou ranou. Proč Chris přinesl na jejich schůzku revolver? Šlo o zamýšlenou dvojitou sebevraždu? Nebo snad o vraždu? Co se mezi Chrisem a Emily stalo?

Kniha vyšla 6. 5. 1998
Moje hodnocení 5/5






 I did it for love
Jodi Picoult je uznávaná spisovatelka, která má na kontě desítek knih. Zabývá se především psaním závažných témat týkajících se teenagerů – problematika dospívání, sex…  všechny její díla jsou velmi emocionálně náročná.  Mezi její nejznámější knihy přeložené i do češtiny patří Je to i můj život, Desátý kruh nebo román Až nakonec všech dní Příběh jedné lásky. Od Jodi Picoult jsem nikdy nic nečetla, až právě tuto knihu. A po jejím přečtení mám v hlavě prázdno. Nikdy v životě jsem u knihy takhle nebrečela. Nemohla jsem přestat, ani když jsem ji dočetla. Příběh, který Jodi stvořila je skvělý, dobře promyšlený a především hrozně moc smutný. Nutí nás se zamyslet jaké věci je člověk schopný udělat z lásky a jak jeden čin změní život tolika lidem. Věřím, že některým lidem se toto dílo nebude líbit, ale pro mě v tuhle chvíli neexistuje kniha, která mě dostala více do kolen.

What happened?
Dílo Až nakonec všech dní, Příběh jedné lásky se odvíjí od jedné tragické noci, která navždy změnila životy dvěma rodinám, které si byly velmi blízké. Jejich dvě dospívající děti, jež byli ukázkovými ratolestmi, podle všeho spáchali dvojitou sebevraždu. Emily skončila mrtvá s prostřelenou lebkou a Chris s tržnou ránou na hlavě. Po prvotním šoku všechny trápí stejná otázka. Proč se dva mladí lidé, kteří měli celý život před sebou, rozhodli zemřít? Jak to vlastně ten večer u kolotoče bylo? Spáchala Emily opravdu sebevraždu, nebo jí někdo zabil? Chris tvrdí, že se Emily měla zastřelit první a on ji měl následovat, jenže se mu to nepodařilo. Najednou se však začínají objevovat důkazy, které Chrisovu historku o společné sebevraždě vyvracejí. A zoufalá matka Emily, která je přesvědčená, že se její dcera dobrovolně nezabila je odhodlaná udělat vše pro to, aby Chrise dostala do vězení. Přátelství Goldových a Heartových je tak nadobro zničeno, stejně jako životy obou rodin. Pod náporem nových důkazů je Chris obviněn z vraždy prvního stupně. Jedna velká láska, která skončila jednou velkou tragédií.

 It was a tragedy
Jodi Picoult nám naservírovala příběh, který se může stát kdykoliv a kdekoliv. Všechny postavy knihy jsou napsány tak uvěřitelně, jako kdyby to byli vaši sousedi, známí nebo spolužáci. Chris i Emily jsou typičtí mladí lidé, kteří si procházejí nesnadným obdobím dospíváním, zažívají úspěchy i prohry, to vše spolu. Jejich rodiče se samy potýkají s každodenními problémy a starostmi. Příběh je vyprávěn z mnoha pohledů, které nám umožňují nahlédnout na příběh ze všech možných úhlů. Chris, jeho právník, soudce, žalobce… ti všichni přináší nový náhled na celý případ. S každou další stránkou si tak říkáte, co se vlastně stalo? Příběh se navíc odehrává jak v přítomnosti, tak i v minulosti. Dovídáte se, jak se obě rodiny seznámily, retrospektivně sledujete vztah Chrise a Emily prakticky od narození a pomalu si uvědomujete, že vše co se v minulosti stalo je velmi důležité pro přítomnost. 

 I just wanna cry
Až nakonec všech dní Příběh jedné lásky možná není tou nejlepší knihou pod Sluncem, ale po přečtení ve vás nechá tolik rozporuplných pocitů, že nad příběhem budete přemýšlet ještě další den. Já osobně pořád nevím, koho mám brát jako viníka a koho jako oběť. Kdybych měla být v soudní porotě, nejspíš bych z toho dostala infarkt. Nevím, jak bych se zachovala, kdybych slyšela všechny výpovědi svědků a také Chrisovu výpověď. Vše co se stalo, byla jedna velká tragédie, které nejspíš nešlo zabránit. Tenhle příběh byl prostě plný zvratů a odhalení, které vás nenechají knihu odložit a po dokončení budete emocionálně vyždímaní, takže dopuručiji číst v lepší náladě. Pro mě byl těžké napsat tuhle Review a nerozbrečet se znova, když jsem si na Chrise a Em vzpomněla.
 

obrázky (Love-Cherishmekaru; Carousel-Chloe Louvain; Gun-mr. trouble maker; Boy - Tumblr)
anotace: nakladatelství Motto

3 komentáře:

  1. Kde by som knihu mohla zohnat? co som pozerala na nete tak je vsade vypredana... a doltac sa nechysta.. co je skoda, lebo ma naozaj velmi zaujala....

    OdpovědětVymazat
  2. Anet, já jsem knihu objevila v jednom antikvariátu. Zkoušela jsem jí hledat na internetu, ale bohužel jsem na ni také nikde nenarazila. Nakonec jsem jeden výtisk vypátrala zde: http://aukro.cz/jodi-picoult-az-na-konec-vsech-dni-jedno-posto-i1669804887.html
    Doufám, že jsem alespoň trochu pomohla. :)

    OdpovědětVymazat